De fase van herstel bij fibromylagie, MS en CVS
26 oktober 2020 

De fase van herstel bij fibromylagie, MS en CVS

Op het moment dat je te maken hebt met fibromyalgie, MS of CVS is het van belang dat je op het juiste moment de juiste stappen onderneemt in jouw herstelproces. Therapieën die op het ene moment zeer behulpzaam kunnen zijn, kunnen op een ander moment juist weer schade aanrichten. Het is daarom van groot belang om voor jezelf te weten in welke fase van herstel jij zit. In dit artikel lees je over de drie fases van herstel die vanuit de medische wereld worden erkend en welke activiteiten je wel of niet zou moeten doen in iedere fase.

Fase 1 van herstel: het instorten

Deze eerste fase van instorten klinkt nogal heftig. Toch, als je ermee te maken hebt, dan zal je deze bewoording direct herkennen. In deze eerste fase zal je je vooral erg uitgeput voelen. Het is niet ongebruikelijk dat je in deze fase tot weinig in staat bent. Vaak ben je de periode voor deze fase flink over je grenzen gegaan, zonder dat je het door hebt gehad.

Misschien was er nog geen diagnose gesteld en was je onbewust van wat er gaande was. Het kan ook zijn dat je te maken hebt met een terugval uit één van de andere fasen. Hoe het ook zij: in de crisisfase is het je teveel geworden. Er is nu één ding essentieel en dat is: rust.

Fase van herstel

Verzetten tegen rust

Vaak neigen mensen in deze fase juist naar het tegenovergestelde en dwingen ze zichzelf om in actie te blijven en dingen te blijven doen. Herken je dit? Dat is enigszins een logische reactie, omdat dat is wat je in de periode hiervoor hebt gedaan.

Je bent waarschijnlijk gewend om door te gaan, hard te werken en je eigen gevoel aan de kant te schuiven. Echter, het doorzetten van je vorige patroon zal deze crisisstatus verergeren. Hoe meer je je verzet tegen de vermoeidheid en pijn, hoe meer last je zal krijgen van deze klachten.

Sta jij het jezelf toe om rust te nemen?

Daarom is het van het allergrootste belang dat je jezelf in deze fase toestaat om te rusten. Ook al is het tegen jouw natuur en is het voor jou de grootste uitdaging om je niet te verzetten tegen de vermoeidheid, het is echt het allerbeste wat je voor jezelf kan doen.

In deze fase van herstel is diepe rust van jouw fysieke systeem erg belangrijk. Hoe eerder je daarom toegeeft aan dit moment van instorten, hoe eerder je de stap kan maken naar de volgende fase.

Schakel hulp in

Het zal tegennatuurlijk voelen, want naar alle waarschijnlijkheid is het doorzetten, hard werken en niet toegeven aan je vermoeidheid één van de oorzaken van dit moment van instorten. Toch is het grootste cadeau wat je jezelf in deze fase kan geven: rust. Luister naar je lichaam en slaap zoveel als je lijf wil. In dit artikel lees je over het wel en wee van een middagdutje. Een essentiële tool in deze fase!

Fase van herstel

Vind je het moeilijk om hieraan toe te geven? Schakel dan zo snel mogelijk hulp of ondersteuning van een coach of therapeut in. Samen kan je dan de eerste stappen zetten in jouw proces.

Fase 2 van herstel: moe en overprikkeld

Deze tweede fase van jouw herstel is een ingewikkelde fase: aan de ene kant heb je rust genomen en dit geeft je enigszins wat meer energie. Toch blijf je ook vooral nog erg moe, maar lukt het je nu minder goed om echt te rusten. Dit heeft ermee te maken dat je zenuwstelsel ietwat overprikkeld is. De rust die je in de eerste fase hebt genomen, is waardevol geweest voor jouw herstel.

Echter, je zal nog niet veel merken van de extra energie die je hebt gekregen, omdat je lichaam deze energie gebruikt voor het herstel van je zenuwstelsel.

In deze fase is het daarom erg belangrijk dat je veel aandacht besteed aan het leren luisteren naar je lichaam. Het nemen van voldoende rust is nog altijd erg belangrijk, ook al zal het je in deze fase minder goed lukken om bijvoorbeeld een middagslaapje te houden. Blijf je lichaam echter de kans geven om te landen, om bij te komen en om te rusten.

Leren luisteren naar de signalen van je lichaam is één van de belangrijkste aspecten van jouw herstelproces.

Naast het simpelweg nemen van fysieke rust door het doen van een dutje, zijn er nog vele andere manieren om je lichaam rust te geven. Denk aan het doen van een mindfulness oefening of met aandacht naar je voedingspatroon kijken. Indien je eraan toe bent om je voedingspatroon mee te nemen in jouw proces van herstel, onderzoek dan eens of intermittent fasting bij je past.

Met intermittent fasting geef je je lichaam een kans om in de uren dat je niet eet, haar energie te richten op jouw herstelproces. Alle kleine beetjes helpen! Het belangrijkste blijft om het jezelf niet te moeilijk te maken, maar te blijven voelen wat jou past.

Fase 3 van herstel: blootstellen aan nieuwe prikkels

In deze derde fase van herstel zal je ironisch gezien weer wat los moeten komen van datgene wat je je in de vorige twee fases van herstel hebt aangeleerd. Natuurlijk blijft het essentieel om jouw grenzen in de gaten te houden en te luisteren naar dat wat je lichaam je leert. Toch is het ook belangrijk om hier enigszins los van te komen en stappen te zetten.

Fase van herstel

Om je belastbaarheid weer langzaam op te bouwen, zal je zo nu en dan net wat meer moeten gaan doen dan dat je hiervoor deed. De sleutel tot succes in deze fase ligt wederom in het blijven luisteren naar jouw lichaam. Als je te ver gaat in het zetten van stappen, dan zal je merken dat je terugvalt. In het meest slechte geval naar fase 1. Iets wat overigens niet vreemd is! Terugval tussen de verschillende fasen van herstel is nu eenmaal een kenmerk van het proces van herstel.

Als het een makkelijke weg was geweest, dan was je nu niet bezig met het lezen van dit artikel 🙂 Herstellen is en blijft een kwestie van stap voor stap. Het proces gaat cyclisch: soms zet je ineens twee stappen vooruit, dan weer een stapje achteruit. Sta jezelf al deze bewegingen toe, veroordeel ze niet. Blijf in contact met wat je voelt en als dat iets is waarin je je nog kan ontwikkelen: laat je ondersteunen door een goede coach of therapeut.

In het kort

Als je in de eerste fase zit, dan is het van het grootste belang dat je jezelf toestaat volledige rust te nemen en te zorgen voor kwalitatief goede rust. Zit je in fase twee, dan is het kalmeren van je zenuwstelsel hetgeen waar je de focus zou moeten leggen. In de derde fase is het belangrijk om weer kleine stapjes te gaan zetten, mét beleid.

Het is niet gemakkelijk om dit proces in je eentje te doen en dat is ook niet nodig. Overleg eens met je huis- of bedrijfsarts of er bij jou in de buurt een revalidatiekliniek is waar je een passend programma kan volgen. Of ga op zoek naar een coach of therapeut die jou kan helpen in dit proces.

 

Over de schrijver
Ik ben initiatiefnemer van Holistisch Herstel, een online platform voor iedereen die in herstel is van overbelastingsklachten. Ik werkte bijna tien jaar in het hoger onderwijs en kreeg in 2018 tijdens mijn sabbatical te maken met een burn-out en fibromyalgie. Op dat moment maakte ik een reis in m'n camper door Europa en leerde ik langzaam maar zeker de ups&downs van het herstelproces kennen. Uit deze leerweg is Holistisch Herstel ontstaan.
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down