arrow_drop_up arrow_drop_down
Schrijven bij herstel van overbelasting: een must do
16 oktober 2020 

Schrijven bij herstel van overbelasting: een must do

Je kent het wel: je hoofd zit vol overweldigende gedachten, maar nadat je met iemand hebt gekletst, voel je je opgelucht en heb je meer overzicht. En precies dit is wat schrijven bij herstel van overbelasting zo krachtig maakt. Schrijven helpt je om je lijf met je geest te verbinden, iets wat zo welkom is in een herstelproces.

Het belang van schrijven bij herstel van overbelasting

Schrijven is een manier om jezelf beter te leren kennen. En zodra je jezelf beter leert kennen, zal je je bewuster worden van je patronen en overtuigingen én daarmee een belangrijke stap zetten om de komende tijd keuzes te maken die jou dienen. Daarmee geef je jezelf in je herstelproces een groot cadeau. Of je nu wel of geen therapie ondergaat in jouw proces, schrijven mag in het herstel van jouw overbelasting mag niet ontbreken. Ik zie schrijven als één van de pilaren van jouw holistisch herstelproces.

Schrijven als middel tot persoonlijke groei

Schrijven wordt in vele vormen van therapie gezien als een krachtig middel voor persoonlijke groei. Ga maar na: je denkt niet in hele zinnen, maar in beelden of in woorden. Jezelf een pen ter handen nemen en van deze beelden en woorden hele zinnen te maken, dwingt je om je gedachten te onderzoeken.

Door de tijd te nemen om je gedachten op te schrijven, wordt er een verbinding tussen je lichaam en je geest.

Daarnaast zorgt schrijven voor het leggen van een connectie tussen je lichaam en je geest. Je lijf zit vol met herinneringen, emoties en opgeslagen trauma's. Zodra je jouw lichaam op een positieve manier gaat gebruiken – zoals door te dansen, yoga te doen of seks te hebben – kom je terecht in het huidige moment. Daardoor ga je jouw lichaam bewonen en zet je een belangrijke stap in heling en herstel  En ook al is schrijven maar een kleine fysieke beweging, het is net als de andere vormen een manier om in het huidige moment terecht te komen.

Schrijven is óók voor jou

Om maar gelijk duidelijk te zijn: schrijven is voor iedereen. Echt voor iedereen, dus ook voor jou. Zelf schrijf ik al een paar jaar elke dag in mijn schriftje en anderen zeggen dan ook vaak tegen mij: ‘Ja, maar jij kan het ook goed. En je vindt het ook nog eens leuk'. Dat tweede is absoluut waar. Maar onthoud dat beide niet noodzakelijk zijn om te kunnen profiteren van de waarde van schrijven bij herstel van overbelasting.

Schrijven bij herstel van overbelasting

Of je het nu leuk vindt of niet, of je nu denkt dat je het goed kan of niet: het is allemaal niet relevant. Het enige wat je nodig hebt om te kunnen beginnen is een stukje papier, een pen, tijd én: commitment. Om de kracht van schrijven bij herstel van overbelasting echt vrij te laten komen, zal je er een dagelijkse gewoonte van moeten maken.

Free-writing als vorm voor jouw schrijfoefening

Er zijn vele verschillende vormen van schrijven die kunnen ondersteunen in jouw groeiproces. Als je schrijven echt als therapie inzet, dan zijn er allerlei oefeningen die je kan gebruiken om met meer richting jouw gedachten te onderzoeken. De meest laagdrempelige manier om te beginnen met schrijven is in de vorm van ‘free-writing'. Maar vergis je niet: laagdrempelig wil niet zeggen dat de effecten daarmee minimaal zal zijn. Een dagelijkse habit maken van free-writing maakt dat schrijven bij herstel daadwerkelijk een krachtige combinatie in jouw herstel zullen worden.

Hoe te beginnen?

De eerste stap is zorgen voor het juiste materiaal. En dit is zeer persoonlijk! De één hecht niet zoveel waarde aan wat voor soort schriftje of pen, de ander raakt juist extra gemotiveerd als hij of zij het juiste materiaal tot zijn beschikking heeft. Ik raad je in ieder geval aan om een schriftje te kopen die je speciaal gebruikt voor je schrijven. Zelf ben ik een groot fan van de schriftjes van conceptum: het papier schrijft gewoon heel fijn! Maar opnieuw: dit is persoonlijk. Zorg in ieder geval dat je het materiaal wat je gebruikt jou motiveert om te gaan schrijven. Als je een pen gebruikt die om te haverklap leeg is, dan raad je al wat er van je nieuwe gewoonte terecht gaat komen 😉

Schrijven bij herstel van overbelasting

Heb je eenmaal het juiste materiaal op orde, bepaal dan een moment op de dag waarop je je schrijfoefening wilt gaan doen. Wat is voor jou een prettig moment? Gelijk bij het opstaan? Of misschien tijdens of na het afronden van je werkdag of juist in de avond voor het slapen gaan? Kies één moment en houd je vast aan dat moment. Daarmee maak je de kans groter dat je deze gewoonte daadwerkelijk laat inslijten.

Last but not least: stel jezelf een doel. Je kan het doel van je schrijfoefening koppelen aan een tijd of aan een aantal pagina's dat je wilt schrijven. Begin bijvoorbeeld met vijf minuten, of twee bladzijden in je schriftje. Verplicht jezelf om deze tijd of pagina's al je aandacht op het schrijven te richten en laat je niet afleiden door wat ook maar.

Wat schrijf je op?

En dan, als alles klaar is om te starten met schrijven: wat schrijf je op? De naam van de oefening zegt het al: het gaat er juist om vrij te gaan schrijven. Schrijf dus datgene op, wat er op dat moment in je op komt. Alles is goed! Je schrijft er puur en alleen voor jezelf, niemand zal jouw schriftje ooit gaan lezen. Dat betekent dat je kan gaan schrijven over de boodschappen die je straks moet doen. Of over de droom die je afgelopen nacht had of een herinnering die in je op komt. Schrijf! Je zal merken dat na verloop van tijd je steeds makkelijker begint te schrijven.

Welke inzichten komen er bij jou naar boven?

 

Over de schrijver
Ik ben initiatiefnemer van Holistisch Herstel, een online platform voor iedereen die in herstel is van overbelastingsklachten. Ik werkte bijna tien jaar in het hoger onderwijs en kreeg in 2018 tijdens mijn sabbatical te maken met een burn-out en fibromyalgie. Op dat moment maakte ik een reis in m'n camper door Europa en leerde ik langzaam maar zeker de ups&downs van het herstelproces kennen. Uit deze leerweg is Holistisch Herstel ontstaan.
Melanie
Door

Melanie

op 16 October 2020

Leuk artikeltje. Ik ga free-writing invoeren voordat ik naar bed ga. Misschien schrijf ik dan alles uit m'n hoofd...

Ellen-Postma
Door

Ellen-Postma

op 16 October 2020

klinkt goed Melanie! Ik ben benieuwd naar hoe je het gaat ervaren :)

Reactie plaatsen