De voorbereiding | 21 dagen vasten
02 september 2020 
in Vasten
5 min. leestijd

De voorbereiding | 21 dagen vasten

Morgen begin ik aan mijn 18-daagse watervasten! In deze blog vertel ik je alles over mijn voorbereiding!

De voorbereiding: oefenen met vasten

Het afgelopen jaar heb ik verschillende vormen van vasten uitgeprobeerd. Dat is dan ook gelijk het eerste advies dat ik je mee wil geven: een paar korte oefeningen met vasten is de beste voorbereiding om een langdurige vasten te starten. De eerste paar keer heb ik een kortdurende vasten gedaan van zo’n 24-48 uur. De laatste maanden deed ik aan intermitting fasting en at ik alleen tussen tien uur ’s ochtends en zes uur ’s avonds.

Honger

Het is eerste wat je gaat merken als je begint met vasten, is de (logische!) honger. Althans, wij noemen het honger. Inmiddels weet ik dat het ‘echte’ hongergevoel niet de honger is die wij kennen. Een buik die wat begint te grommen, het gevoel dat je maag leeg is, een lage suikerspiegel…alle ingrediënten voor ons brein om te denken dat er voedsel nodig is. Niks is minder waar!

Een lege maag wil nog niet zeggen dat er voedsel nodig is. Het is wat we gewend zijn, omdat er altijd wel voedsel voor handen is. Maar in feite zit er voldoende brandstof in ons lijf om een paar weken zonder voedsel te kunnen. Er wordt wel geschreven dat een mens tot zeker veertig dagen zonder voedsel kan! De belangrijkste oorzaak hiervoor is dat het lichaam bij vasten overschakelt op ketose.

Honger

Een hongergevoel is de eerste uitdaging tijdens het vasten. Laat je er niet door in de war brengen, je lijf kan lange tijd zonder voedsel.

Toch, het feit dat er geen voedsel nodig is, doet natuurlijk niks af aan het feit dat je je hongerig voelt. Hoogste tijd dus om een nieuwe mentale koppeling te creëren bij dat hongergevoel. De eerste keer dat ik een wat langere vasten deed was vrij intens! Het gevoel van honger doorstaan vond ik interessant, maar het kostte me ook de grootste moeite.

Ik weet nog dat ik het heel raar vond om zonder avondeten te gaan slapen. Alsof er iets niet klopte. Toch sliep ik toen als een roosje. Naarmate ik vaker zo’n vasten deed, wist ik steeds beter wat me te wachten stond en had ik minder moeite met het weerstaan van de honger.

Ontwenningsverschijnselen

Afhankelijk van je huidige voedingspatroon, zal je (sowieso de eerste keer dat je gaat vasten) last krijgen van ontwenningsverschijnselen. Zeker als je producten gebruikt zoals koffie, suiker en alcohol. Deze producten hebben een verslavende werking. Op het moment dat je gaat vasten, zal je ook los moeten komen van deze verslaving. Super goed natuurlijk!

Maar ook het loskomen van andere producten (met name koolhydraatrijke producten) kan vervelende effecten met zich meebrengen. Iedere keer als je iets eet, stijgt je bloedsuikerspiegel. Naar mate je meer suiker- en/of koolhydraatrijke producten eet, is deze schommeling in je bloedsuikerspiegel. Een daling in je bloedsuikerspiegel kan zorgen voor honger, zweten, hartkloppingen, gapen, duizeligheid, hoofdpijn, humeurig zijn of verward zijn. Niet echt fijn dus!

Suikerklontjes

Toch, indien je geen diabetes hebt, is het goed voor je lijf om deze verschijnselen te baas te worden. Ben jij zo iemand die altijd zegt: ‘Ik kan nog niet een maaltijd overslaan!’? Dan ben je de ideale klant om eens te gaan vasten. Grote kans dat je bloedsuikerspiegel behoorlijk schommelt en dat wil je niet. Langdurige (en grote) schommelingen geven onder andere schade aan je bloedvaten. Voorkomen is beter dan genezen!

Zelf eet ik al langere tijd geen suiker, gluten en lactose meer. Hierdoor is mijn bloedsuikerspiegel al een tijdje stabiel en heb ik weinig cravings naar bepaalde voedingsmiddelen meer. Mijn manco? Ik drink iedere dag koffie. Dit zou me eventueel wat moeilijkheden kunnen gaan bezorgen. Maar naast dat, denk ik dat ik klaar ben voor deze mega-uitdaging!

De mentale voorbereiding

Los van mijn eerdere vasten en het elimineren van belastende voedingsmiddelen uit mijn voedingspatroon, moet ik je eerlijk bekennen dat ik deze watervasten niet lang van tevoren heb gepland. Het was zondagavond toen er een vriendin op visite was en het thema vasten ter sprake kwam. Ik vertelde haar dat het best een goed idee zou zijn om dit weer eens wat langer te gaan doen, gezien de status van mijn eczeem op dat moment.

Toch, zei ik, was dit niet het moment. ‘Het juiste moment dient zich wel aan’, hoor ik mezelf nog zeggen. We kabbelden wat verder in ons gesprek en ineens…BAM! ‘Ik ga morgen beginnen’. Het voelde zo sterk! Ik hoefde er geen moment over na te denken en wist ook dat ik het daadwerkelijk zou gaan doen.

Begin wanneer jij er klaar voor bent

Begin niet halsoverkop met een langdurige watervasten, want je lichaam (en geest!) krijgt het te verduren. Zorg dat je je hebt verdiept in de materie, dat je enigszins weet wat je te wachten staat en informeer een paar belangrijke mensen in je omgeving. Maar, meer dan dat hoeft het echt niet te zijn. You’ll learn on the job.

Let wel: als je een aandoening hebt aan één van de vitale organen (hart, longen of hersenen) of bijvoorbeeld suikerziekte hebt, bespreek je plannen om te vasten dan met een medisch specialist. Het liefste natuurlijk iemand die open staat voor een dergelijke aanpak.

Mijn motivatie om te starten

Een tijdje geleden heb ik een documentaire gezien van een jongeman die de ziekte van Lyme had en het behoorlijk te verduren kreeg met allerlei klachten. Hij had op zijn beurt weer een lezing bijgewoond van een dame die ook een lange vasten had gedaan en dit had hem gegrepen. Zijn verhaal greep mij!

Hij was de eerste die me wat uitlegde over autofagie. Kort gezegd komt het er bij autofagie op neer dat je lichaam in een spaarstand komt qua celdeling. In plaats van nieuwe cellen aan te maken, herstelt het de beschadigde cellen.

Na het bekijken van deze documentaire ben ik me gaan verdiepen in autofagie. En omdat ik mijn eigen klachten maar niet onder controle lijk te krijgen, voelt dit voor mij als een volgende stap in mijn herstelproces. Ik heb de komende weken weinig in mijn agenda staan, dus ik heb alle tijd en ruimte om de ongemakken van het niet eten te kunnen verdragen.

Nog even ontbijten ?

Het ontbijt is mijn favoriete maaltijd van de dag. Lekker met een kopje koffie erbij, beetje schrijven, langzaam wakker worden, wat gezonde voeding tot me nemen. Ik besloot mezelf dit moment nog één keer te gunnen in de komende drie weken. En zo gezegd, zo gedaan. Op maandag 7 januari genoot ik van een heerlijk ontbijtje. Om 11 uur werkte ik de laatste hap weg en… game on!

Van 6 tot 27 januari 2020 doe ik een 21-daagse watervasten. Dit om het herstel van mijn eczeem en fibromyalgie te bevorderen. Lees hier het verslag van mijn eerste dag ?

Over de schrijver
Ik ben initiatiefnemer van Holistisch Herstel, een online platform voor iedereen die in herstel is van overbelastingsklachten. Ik werkte bijna tien jaar in het hoger onderwijs en kreeg in 2018 tijdens mijn sabbatical te maken met een burn-out en fibromyalgie. Op dat moment maakte ik een reis in m'n camper door Europa en leerde ik langzaam maar zeker de ups&downs van het herstelproces kennen. Uit deze leerweg is Holistisch Herstel ontstaan.
Reactie plaatsen