Ghreline

Hongerhormoon ghreline

Bij het volhouden van welke vorm van vasten dan ook maar, is enige kennis van de hongerhormonen essentieel. Dit helpt je begrijpen waarom je lichaam bepaalde signalen afgeeft en hoe je daar mee om kan gaan. 

Er zijn drie hormonen die een rol spelen bij honger: ghreline, leptine en insuline. In dit artikel lees je over ghreline.

Ghreline

Ghreline is een hormoon dat in de darmen wordt aangemaakt. Het reist door je bloedbaan en naar je hersenen, waar het je hersenen vertelt honger te krijgen en voedsel te zoeken. De belangrijkste functie van Ghreline is om de eetlust te vergroten. Het zorgt ervoor dat u meer voedsel binnenkrijgt, meer calorieën binnenkrijgt en vet opslaat. Onderzoek toont dan ook aan dat ratten die met het hormoon waren geïnjecteerd een snelle gewichtstoename vertoonden.

Hoe lager dus je level van ghreline, hoe minder honger je hebt. Ghreline wordt soms wel gezien als een 'slecht' hormoon, omdat het ons kan weerhouden van vasthouden aan bijvoorbeeld een intermittent fasting patroon. Maar let wel, in de basis is dit hormoon er om te voorkomen dat je uithongert. Met een paar simpele maatregelen kan je er wel voor zorgen dat het level van dit hormoon stabiel blijft, waardoor je minder last zal hebben van hongervlagen.

Zou hou je een stabiel ghreline-gehalte 

  • Vermijd extreme gewichten: zowel obesitas als anorexia veranderen het ghreline-gehalte. 
  • Geef prioriteit aan slaap: slechte slaap verhoogt het ghreline niveau en is in verband gebracht met meer honger en gewichtstoename.
  • Spiermassa vergroten: grotere hoeveelheden vetvrije massa of spieren worden in verband gebracht met lagere niveaus van ghreline.
  • Eet meer eiwitten: een eiwitrijk dieet verhoogt de volheid en vermindert het hongergevoel. Een van de mechanismen hierachter is een verlaging van de ghreline-gehalte.
  • Zorg voor een stabiel gewicht: drastische gewichtsveranderingen en jojo-diëten verstoren belangrijke hormonen, waaronder ghreline.
  • Wissel in calorie-inname: perioden van hogere calorie-inname kunnen hongerhormonen verminderen en leptine verhogen. Een studie wees uit dat 2 weken met 29-45% meer calorieën het ghreline-gehalte met 18% verlaagde.