Hongerhormoon leptine

Bij het volhouden van welke vorm van vasten dan ook maar, is enige kennis van de hongerhormonen essentieel. Dit helpt je begrijpen waarom je lichaam bepaalde signalen afgeeft en hoe je daar mee om kan gaan. 

Er zijn drie hormonen die een rol spelen bij honger: ghreline, leptine en insuline. In dit artikel lees je over leptine.

Leptine

Leptine is een hormoon die wordt geproduceerd door je vetcellen en staat ook wel bekend als het verzadigingshormoon. Leptine vertelt je hersenen dat wanneer er voldoende vet is opgeslagen, er niet gegeten hoeft te worden en calorieën op een normaal tempo verbrand kunnen worden. De belangrijkste functie van leptine is het reguleren van energie op de lange termijn. Daarbij hoort het proces van het aantal calorieën dat je eet en verbruikt, en hoeveel vet er wordt opgeslagen in het lichaam. Leptine regelt het allemaal.

Al met al komt het erop neer dat leptine ervoor zorgt dat je niet verhongerd of teveel eet: hoge niveaus van leptine vertellen je hersenen dat er veel vet is opgeslagen, terwijl lage niveaus je hersenen vertellen dat de vetreserves laag zijn en dat je moet eten.

Leptine resistentie

Vanuit dit principe bekeken mag je aannemen dat mensen met een hoger vetpercentage ook een hoog gehalte aan leptine hebben. En dat ze daardoor een verzadigd gevoel hebben en dus minder eetlust. Er bestaat echter zoiets als 'leptine resistentie', waarbij het signaleringssysteem van leptine niet werkt. 

Als je brein het leptinesignaal niet ontvangt, denkt het ten onrechte dat je lichaam honger lijdt - ook al heeft het meer dan genoeg energie opgeslagen.Het gevolg hiervan is dat je hersenen een signaal afgeven om te gaan eten en om energie te besparen, oftewel inactief te zijn.

Oorzaken van leptine resistentie

Er worden drie oorzaken aangegeven van een leptine resistentie:

  • Ontsteking: Ontstekingssignalering in je hypothalamus is waarschijnlijk een belangrijke oorzaak van leptineresistentie bij zowel dieren als mensen. 
  • Vrije vetzuren: als je verhoogde vrije vetzuren in uw bloedbaan heeft, kunnen de vetmetabolieten in je hersenen toenemen en de leptinesignalering verstoren. 
  • Een hoog leptinegehalte hebben: Het hebben van verhoogde leptinespiegels lijkt in de eerste plaats leptineresistentie te veroorzaken.

Herstellen van leptine resistentie

Het belangrijkste aandachtspunt bij een leptine resistentie is om een gezonde leefstijl na te streven. Probeer in ieder geval onderstaande leefregels na te leven:

  • Vermijd bewerkte voedingsmiddelen: sterk bewerkte voedingsmiddelen kunnen de integriteit van je darmen aantasten en ontstekingen veroorzaken.
  • Eet oplosbare vezels: het eten van oplosbare vezels kan je darmgezondheid helpen verbeteren en kan beschermen tegen zwaarlijvigheid. Je vindt oplosbare vezels in groente, fruit, aardappelen, peulvruchten, haver, gerst, sojabonen, gommen en zeewieren
  • Wees actief: lichamelijke activiteit kan de leptineresistentie helpen omkeren.
  • Zorg voor voldoende en goede slaap: slecht slapen is betrokken bij problemen met leptine.
  • Verlaag je triglyceriden: hoge triglyceriden kunnen het transport van leptine van je bloed naar je hersenen voorkomen. De beste manier om triglyceriden te verlagen, is door je inname van koolhydraten te verminderen.
  • Eet proteïne: het eten van veel proteïne kan automatisch gewichtsverlies veroorzaken, wat kan resulteren uit een verbetering van de leptinegevoeligheid.