Wanneer is slaapmedicatie wel een goed idee?
12 oktober 2020 
in Slaap

Wanneer is slaapmedicatie wel een goed idee?

Slaapproblemen pak je het beste met natuurlijke middelen aanpakken. Gezien de verslavende werking van slaapmedicatie, is dit in de meeste gevallen ook de beste aanpak. Toch is het gebruik van slaapmedicatie soms een goede zet. In dit artikel lees je wat slaapmedicatie zijn, welke natuurlijke alternatieven er zijn en op welke momenten (tijdelijke) slaapmedicatie de voorkeur verdient.

De oorzaak van je slaapproblemen

Voordat je met slaapmedicatie kunt starten, is het belangrijk om te onderzoeken wat de oorzaak van je slaapproblemen is. Indien het komt door stress of een emotionele gebeurtenis, is het van belang om deze situatie te onderzoeken. In veel gevallen is het aanpakken van deze kwesties voldoende om ook je slaapproblemen aan te pakken.

En ook al kost het wat meer tijd in vergelijking met een slaappil, het loont de moeite om hier goed naar de kijken. Slaapmedicatie is zeer verslavend en om die reden moet je er zeker van zijn dat je alle andere methoden om je slaapproblemen aan te pakken hebt geprobeerd. Wees je daarnaast bewust dat je met dergelijke medicatie niet de oorzaak van je problemen oplost.

De verslavende werking van slaapmedicatie

Toch kan het in sommige gevallen (ook in het geval van emotionele gebeurtenissen) een goed idee zijn om tijdelijk slaapmedicatie te gebruiken. Want ook medicijnen kunnen behoren tot een onderdeel van een holistische aanpak van herstel. Lange tijd niet goed slapen heeft gevolgen voor op je gehele systeem. Een verstoorde slaap doorbreken met slaapmedicatie kan je helpen om weer terug te komen bij je eigen circadiane-ritme.

Wat zijn slaapmedicatie?

De meest bekende slaapmiddelen zijn temazepam en oxazepam. Beide medicatie bevatten kalmerende eigenschappen. Artsen raden af ​​om slaappillen langer dan 2 tot 3 weken te slikken, omdat ze een verslavende werking hebben. De dosis en de duur zijn afhankelijk van je diagnose, medische geschiedenis en huidige toestand.

Temazepam wordt met name voorgeschreven bij mensen die moeite hebben met inslapen. Na zo'n vijftien minuten begint temazepam te werken, wat maakt dat je gemakkelijker in slaap zult vallen.  Temazepam werkt rustgevend, vermindert angstgevoelens, ontspant de spieren en maakt suf.

Oxazepam heeft een zelfde soort werking als temazepam, echter zorgt het er vooral voor dat je doorslaapt gedurende de nacht. Oxazepam begint na circa een uur te werken en wordt met name voorgeschreven bij mensen moeite hebben met het volbrengen van een goede nacht.

Studies hebben aangetoond dat slaapmiddelen effectief zijn bij:

  • het verkorten van de tijd die nodig is om in slaap te vallen
  • het verlengen van de slaapduur
  • het aantal keren dat iemand wakker wordt verminderen
  • verbetering van de algehele slaapkwaliteit

Bijwerkingen van slaapmedicatie

Slaapmedicijnen hebben soms bijwerkingen. Bijwerkingen zijn vaak meer aanwezig bij oudere volwassenen. Deze kunnen zijn:

  • overmatige slaperigheid
  • verminderd denken
  • nacht dwalen
  • geïrriteerdheid
  • evenwichtsproblemen

In zeldzame gevallen kunnen deze medicijnen de volgende bijwerkingen veroorzaken:

  • allergische reacties
  • gezichtszwelling
  • ongewoon gedrag, zoals autorijden, koken of eten tijdens de slaap

Neem onmiddellijk contact op met je arts over eventuele bijwerkingen die je ervaart.

Naast deze bijwerkingen is het verslavende effect van slaapmedicatie iets waar je serieus rekening mee dient te houden wanneer je dergelijke medicatie tot je neemt. Onderschat deze werking niet! Wees eerlijk naar jezelf voordat je begint met slaapmedicatie: heb je door middel van goede zelfzorg alles gedaan om de kwaliteit van je slaap te verbeteren?

Hangmat

Welke natuurlijke alternatieven zijn er?

Het verdient de voorkeur om je slaapproblemen op een natuurlijke manier aan te pakken. Een eerste belangrijke stap is om te zorgen voor een gezonde slaaphygiëne. Door aandacht te besteden aan bijvoorbeeld je eet- en beweegpatroon, maar ook aan wat je doet de uren voordat je gaat slapen, kun je al een verschil maken in de kwaliteit van je slaap.

Een ander punt van aandacht is het onderzoeken van de reden van je slaapproblemen. Wat ligt ten grondslag aan het feit dat je niet goed slaapt? Is het je voeding, ervaar je stress of zijn er (recentelijke of oude) emotionele gebeurtenissen die je bezighouden? Met de juiste coach of therapeut kun je deze oorzaken onderzoeken èn aanpakken.

Neem de tijd om de oorzaak van je slaapproblemen te onderzoeken. In veel gevallen kun je hiermee voorkomen dat je slaapmedicatie moet gebruiken.

Ontspanningstechnieken

Indien je (nog) niet onder behandeling bent van een coach of therapeut, kun je zelf veel doen om je lichaam en geest zo goed mogelijk te ontspannen voor het slapen gaan. Actieve oefeningen om je spieren te ontspannen en ademhalingsoefeningen zijn goede manieren om voor het slapengaan te zorgen voor ontspanning. Op YouTube vind je vele geleide meditaties die je hierbij ondersteuning geven.

Een warm bad ter ontspanning voor het slapen

Ook kan een warm bad voor het slapengaan, een massage en licht strekken werken om je lichaam te ontspannen, waardoor je makkelijker in slaap valt. Al deze strategieën helpen om je ademhaling en hartslag te controleren en verlagen. Ook hebben dergelijke technieken een positief effect op je spieren en humeur.

Wanneer dan slaapmedicatie?

Er zijn momenten in het leven dat je wordt overvallen door heftige emotionele gebeurtenissen. Dit kan zijn omdat er recentelijk iets in je leven heeft plaatsgevonden wat je wereld op zijn kop heeft gezet. Maar het kan ook zijn dat er een ‘oud' trauma is dat aandacht nodig heeft en vraagt. Dergelijke gebeurtenissen of tijden kunnen zoveel van je vragen, dat het je op dat moment niet lukt om op met natuurlijke handelingen je slaap te verbeteren.

Neem dit als uitgangspunt: bij slaapmedicatie is het middel vaak heftiger dan de kwaal, tenzij je merkt dat je het op dit moment niet op eigen kracht kunt. Wees dan niet te streng voor jezelf en ga het gesprek aan met je huisarts. Een bewuste houding tegenover zowel de oorzaak van je slaapproblemen als slaapmedicatie is belangrijk.

Wees eerlijk over je slaapproblemen, naar jezelf en naar je zorgverlener. Samen kunnen jullie een plan opstellen om jouw slaapproblemen aan te pakken.

Een holistische aanpak is key!

Noot: indien er sprake is van een slaapstoornis (zoals narcolepsie) zijn bovenstaande adviezen niet van toepassing. Overleg in dat geval altijd met je arts wat de juiste aanpak is van de stoornis.

 

Over de schrijver
Ik ben initiatiefnemer van Holistisch Herstel, een online platform voor iedereen die in herstel is van overbelastingsklachten. Ik werkte bijna tien jaar in het hoger onderwijs en kreeg in 2018 tijdens mijn sabbatical te maken met een burn-out en fibromyalgie. Op dat moment maakte ik een reis in m'n camper door Europa en leerde ik langzaam maar zeker de ups&downs van het herstelproces kennen. Uit deze leerweg is Holistisch Herstel ontstaan.
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down